I flygplanets högtalare på väg hem från Barcelona, får vi höra på något som liknar spanglish att planet på grund av snöoväder inte kan landa i Säve som planerat. I stället ska vi få gå ned i Skavsta. Alla tittar på varandra: Vad sa dom? Nån som fattar? Var ligger Skavsta? Jönköping?
Det visar sig, när vi äntligen släpps ut ur flygmaskinen, att vår optimistiska gissning på Jönköping är drygt 20 mil fel. Skavsta ligger vid Nyköping. Mierda!
De förmodade ersättningsbussarna låter vänta på sig, men högtalarrösten på flygplatsen inger oss lugn. Jag går och inhandlar en bunt skvallertidningar - precis rätta medicinen vid denna typ av incidenter. Till sist kommer det en buss. Eller rättare sagt: Det kommer EN buss. Denna fylls direkt av egotrippade vuxna vid god vigör, som utan vare sig verklig eller hycklad medkänsla med barnfamiljer och handikappade armbågar sig in i den. Vi andra får besviket vända tillbaka till den nu ganska nersläckta flygplatsen. Caféerna har stängt, butiken har stängt. Hyrbilsfirman stänger snart också.
Vid 4-snåret på morgonen (vi landade vid 21) anländer en vresig och nyvaken chaufför. Det är uppenbart att han helst skulle vilja vara någon annanstans. I synnerhet vill han inte göra några extrastopp i Borås, utan åka direkt till slutdestinationen i ingenstanset, also known as Säve, utanför Göteborg. Men efter några timmar mellan snövallarna på E4:an har han tinat upp en smula och släpper oss med viss tvekan på motorvägen som skär genom Borås. Vi pulsar oss genom ett halvmetertjockt snötäcke nerför avfarten med våra resväskor. Hemkomsten blir ett halvt dygn efter utsatt landningstid och om någon undrade, så uteblev flygbolagets stolta fanfar denna gång.
Om man vill komma i kontakt med Ryanair kan man skicka ett fax. Man kan även skriva ett pappersbrev, klistra på ett frimärke och skicka detta till Dublin. 2011. Vem använder fax, liksom?
Jag fick faktiskt ett intyg i brevinkastet några veckor senare, som jag kunde sända till mitt kontokortsförsäkringsbolag, men vid det laget hade det hela blivit för jobbigt och det rann ut i sanden.
Otidsenligt, kan tyckas och dessutom oförenligt med de EU-direktiv som reglerar e-handels- och internetbaserade företag, anser EU-kommissionen enligt norska Din Side. Stephen McNamara, Ryanairs presstalesman, kontrar med att företagets metod funkat i 20 år. Nästan för dumt för att kommentera, men min gissning är att bolaget inte är intresserat av några synpunkter från kunderna.
Jag anar en affärsidé här - kanske kan klagomål göras till en betaltjänst, gärna en obligatorisk sådan, liksom extrautgiften för alla som väljer att betala över internet. Precis som om det fanns alternativ.
Kommentarer
Skicka en kommentar