
Spanade in utbudet på fyra av Borås resebyråer häromdagen. Ville se om det gick att hitta en ombokningsbar biljett till San Diego för ett hyfsat pris utan att anstränga mig själv för mycket. Priserna traskade självklart upp en bit på kostnadsskalan för att mina önskemål skulle tillgodoses och alla fyra gav mig ungefär samma prisidé. Däremot var ansträngningen för att få mig nöjd på väldigt olika nivåer.
Big Travel: En ung tjej som genast tar sig an mig, leende och framåt, ber mig sitta ner. Hon känns privat och jag får förtroende för henne. Hon letar på många alternativ, ger mig tips om visum och berättar för mig att jag kommer tycka om San Diego. Resultatet blir halvbra prismässigt men genom sin trevlighet bokade jag nästan ändå.
Resia: Här förväntar jag mig att bemötandet ska bli proffessionellt men jag blir förvånad. Stiger in på kontoret med ett gäng likadana säljare med lila tröjor och headset (eller om det bara är i minnet alla har en mikrofon bredvid munnen). Tittar mig omkring och letar efter kölapp eftersom alla ser så grymt upptagna ut, ingen möter min blick. Efter en stund tittar en ung tjej upp och jag frågar om hon kan hjälpa mig. Oengagerat börjar hon göra sökningar på mina datum, pratar inte alls med mig under hela tiden och ger mig ingen extra information, knappt den jag ber om heller. Ett par hundralappar billigare än Big Travel blir resultatet men besvikelsen desto större och Resia bestämmer jag mig bums för att välja bort.
Tripp: Här känner jag igen mig. Lokalen ser likadan ut som när jag, innan internetbokningar slog igenom, anlitade samma kontor fast då skyltat "Flygvaruhuset" för mina flygresor. Kvinnan vid skrivbordet känns också igen och jag vet att hon anstränger sig rejält och borde vara duktig på det hon gör efter så många år. Hon letar fram helt andra resvägar än tidigare kontor gjort. Priset blir dock ungefär detsamma men en eventuell ombokning betydligt fördelaktigare. Här känns det kanonbra. Bara den lilla detaljen med plingandet från MSN, som hon antagligen inte hann stänga ner innan kunden kom in, som störde lite.
Ticket: Här får jag inget leende, inget gensvar från mina sökande blickar. Jag ställer mig och spanar in broschyrer istället men blir strax inropad av den äldre damen. Hon ler fortfarande inte och jag undrar på allvar om man verkligen kan ha det här jobbet utan att kunna dra det allra minsta på mungiporna. Men... hon mjuknar och jag ser att hon anstränger sig för att ge mig vad jag vill ha. Hon hittar ett hyfsat alternativ åt mig och svarar bra och kompetent på mina frågor. På något sätt tycker jag om den här barska kvinnan och när jag ska gå tackar vi och ler båda två.
Bäst i test: Helt klart Big Travel.
Näst bäst: Ticket och Tripp får en delad och inte helt dålig andraplats.
Sämst: Tyvärr Resia, ni levde verkligen inte upp till förväntningarna den här gången trots att jag viftade yvigt med min fina penna jag fått alldeles nyligen.
När jag landat i soffan hemma hittar jag en ombokningsbar biljett på SAS webbplats. Billigast, och SAS ligger sen tidigare riktigt bra till på min "trevlighetslista". Att boka på nätet känns dessutom bekvämt och lagom anonymt, dessutom kanske lite mer "i tiden". Nu ska jag förstås vela med datumen en stund till så får vi se vad vi kan hitta sen...
Bildlänk: www.flickr.com/photos/cgc/119060368/in/photostream
Kommentarer
Skicka en kommentar